Blog

A bukósisakok története

A bukósisakok története

A motoros sisak története.

Az első motoros sisak 1914-ből származik, amikor Dr. Eric Gardner, a Brooklands-i versenypálya orvosa, aki riasztóan sok motorkerékpár-baleset okozta fejsérülést észlelt. Megbízta Mr. Moss-t a Bethnal Greenből, hogy készítsen egy vászon- és sellak sisakot, amely elég kemény lenne ahhoz, hogy ellenálljon egy erős ütésnek.

A sellakot választotta, hogy megbizonyosodjon arról, hogy elég sima ahhoz, hogy eltérítse a kiemelkedéseket. Ezt a sisakot, amikor bemutatták az Auto-Cycle Unionnak, eredetileg elutasították, de végül kötelezővé tették az 1914-es Man-szigeti TT-versenyeken. Annak ellenére, hogy ez az ő érdekükben állt, a versenyzők valójában ellenálltak az ötletnek! Ez akkor kezdett megváltozni, amikor az IOM TT tisztiorvosa megállapította, hogy általában "több érdekes agyrázkódási esetük" volt, de 1914-ben egyetlen eset sem volt.

Egy nagyon korai motoros sisak

A motoros sisakok következő fordulópontja 1935-ben volt. TE Lawrence ("Arábiai Lawrence") motorbalesetet szenvedett. Hat napig kómában volt, végül meghalt. Egyik orvosa, Hugh Cairns idegsebész kutatásba kezdett a motorosok által fejsérülések miatti szükségtelen életveszteségekkel kapcsolatban. Ez a kutatás arra vezetett, hogy azok a motorosok akik használtak sisakot sokkal kissebb fejsérüléseket szenvedtek és az agyrázkódások kockázata is jelentősen csökkent. A Cairns-i kutatások eredményeként mind a katonai, mind a polgári motorosok fokozottan kezdik el használni a bukósisakokat, és a brit hadsereg 1941 novemberében kötelezővé tette motorosai számára a sisakot.

Márkák

Ahogy a sisakok egyre népszerűbbé váltak, sőt kötelezővé tették, egyre több márka jelent meg a piacon, hogy kielégytse a keresletet.


AGV logó

Az Amisano Gino Valenza mozaikszó a cégalapító, Gino Amisano nevéhez fűződik, aki 1946-ban alapította az olasz céget, és arról a városról, ahonnan származott.

Az első AGV sisakok fára öntött bőrből készültek, és több mint egy órára sütőbe tették, hogy megszilárduljon, majd lefestették.

1954-ben az AGV elkészítette az első üvegszálas bukósisakot, 1956-ban pedig forradalmasították klasszikus "puding medence" kialakításukat, és sokkal jobban védő (és aerodinamikus) "jet" sisakot hoztak létre.

1969-ben az AGV volt az első teljes arcot fedő sisak, amelyet Alberto Pagani viselt egy Olasz Nagydíjon. 


Arai logó

Az Arai sisakok ösztönzője, Hirotake Arai kalapkészítőként dolgozott, de nagy motorrajongó volt. Mindkettőt kombinálta, hogy Arai sisakokat készített, kezdve azzal, hogy családja és barátai számára készítette őket. Ez az 1950-es években történt, és Arai nagyon ismertté vált. 1976-ban Mitch Arai úgy döntött, hogy azt akarja, hogy az Arai sisakok kitűnjenek és jobbak legyenek az átlagosnál, azt akarta, hogy Arai legyen az "Első számú".

Mitch Arai nekilátott, hogy jobb héjszilárdságú sisakokat készítsen. Kerek kagylót szeretett volna, hogy eltérítse a tárgyakat, de tudta, hogy a héj erőssége kulcsfontosságú. Hónapokig tartó kísérletezés következett, és a zsákos fröccsöntési módszert alkalmazták a szál és a gyanta arányának növelésére.

Mitch nagyon szeretett volna héjvastagság-konzisztenciát létrehozni, de az alkalmazott módszerrel ez szinte lehetetlen volt, ezért az Arai bevezetett egy kettős minőségellenőrzést, amely a mai napig működik.

Miután elégedett volt a héjjal, Arai elkezdett dolgozni a bélésen. Az EPS (expandált polisztirol) volt a kiválasztott anyag, sok további tesztelés után, és ismételten a mai napig használják.

Az Arai ezután egy lépéssel tovább ment a sisak teljesítménye terén azáltal, hogy úttörő szerepet játszott a többsűrűségű betétek koncepciójában, hogy jobban kezelje a különböző ütközési energiákat a sisak körüli különböző területeken, lehetővé téve a maximális energiagazdálkodást a minimális bélésvastagság mellett. Az Arai sisakok felkeltették a versenyzők érdeklődését, és nagy hírnévre tettek szert, és ezt a hírnevet a mai napig megőrizték.


Bell logó

Bell 1954-ben kezdett el sisakokat gyártani. Roy Richter, aki a kaliforniai hot rod versenyek egyik legjelentősebb tagja volt. Rengeteg balesetet látott és egy barátját is elvesztette egy balesetben, ezért úgy döntött, tesz valamit, hogy segítsen. 

Korai haranghirdetés

A Bell név onnan származik, ahol Roy garázsa volt – a kaliforniai Bellben. A Bell 1957-ben kezdett polisztirol béléssel.

1968-ban a Bell bemutatta első teljes arcát elfedő sisakjukat, a "Star"-t. Az 1968-as Star hírnevet szerzett EPS burkolatával, és 1971-ben a Bell motoros sisak gyártóvá vált (eredetileg csak autósisakokat gyártott).

A Bell ma már motoros sisakokat, autósisakokat és híres kerékpáros sisakokat is gyárt.


Caberg logó

A Caberget 1974-ben alapították az észak-olaszországi Bergamóban. A Ca-Berg a Caschi di Bergamo rövidítése (bergamói sisakok). Először két teljes arcot fedő sisakkal jelent meg. Egy csúccsal és egy anélkül. 1978-ban a Caberg piacra dobta a Venturát - innovatív kioldó rugós napellenző rendszerrel.

A Caberg folytatta a sisakok kiadását, és 1992-ben volt az első olasz cég, amely kiadta a 292 Unlimited névre keresztelt felhajtható sisakot. 

Az elsők 1998-as folytatásaként a Just One modell volt az első motoros sisak modell a piacon, amelyet teljes arcból nyitott arcá alakítottak át, valamint felhajtható sisakként is használhatók.


HJC logó

Az 1971-ben alapított HJC erőfeszítéseit termékei minőségére összpontosította. Az RPHA 10 az egyik legjobb teljesítményt nyújtó sisak volt kategóriájában, így ezt követően nehéz volt létrehozni egy nagyobb teljesítményű sisakot.

A HJC 2016-ban vezette be sisakjaiban a PIM technológiát. A HJC-nek egy korszerű alagúttesztelő laboratórium is rendelkezésére áll a szellőzés, a zaj, az aerodinamika stb.

A HJC emellett a grafikára is koncentrál, és mint ilyen, a szórakoztató világ olyan sztárjaival párosult, mint a Star Wars és a Marvel, hogy tömeget tetszetős sisakdizájnt kínáljanak.


Nolan logó

A Nolan sisakok 1972-ben indultak az olaszországi Bergamóban. A Lander Nocchi által alapított Nolan a mai napig Olaszországban készíti sisakjait, és büszkélkedhet innovatív tulajdonságokkal rendelkező, nagy értékű termékekre, jó áron.

A saját olaszországi gyárukban történő gyártás lehetővé teszi a Nolan számára, hogy rendkívüli minőségellenőrzést végezzen termékeiken. A Nolannak saját kutatócsoportja és saját tesztlaboratóriuma van annak biztosítására, hogy minden sisak megfeleljen az egyes biztonsági szabványoknak szerte a világon.


Schuberth logó

Schuberth 1954-ben készítette el első motoros sisakját. 1976-ban készítették el az első integrált, kompozit anyagokból készült sisakot, 1981-ben pedig az első beépített motoros sisakot keretes védőszemüveggel.

1984-től Schuberth az aerodinamikára kezdett összpontosítani, majd szélcsatornás teszteket kezdett alkalmazni. 1984-ben kihoztak egy sisakot, elfordítható állrésszel, integrált állszíjjal. 1998-ban jelent meg az első felhajtható sisakjuk.

2008-ban a C3 első megtestesülése, a piac legcsendesebb felhajtható változata. 2010-ben elindították az SRC rendszert, amely az első kommunikációs rendszer, amelyet a nyakvédőbe integráltak. A Schuberth folytatja az innovációt és prémium minőségű sisakokat kínál rendkívül innovatív tulajdonságokkal.


Shark logó

A francia Shark céget 1986-ban alapították. Olyan profi versenyzők alapították, mint Olivier Jacque, Raymond Roche, Carl Fogarty, Scott Redding és Troy Corser, hogy csak néhányat említsünk.

A Shark szellemisége mindig a technikai határok feszegetése és az innováció, hogy minden motoros és versenyző teljes biztonságban élvezhesse a motorozás puszta örömét és szabadságát. Marseille-i központjából és saját gyáraiból, valamint több mint 600 alkalmazottal a Shark minden évben új modelleket gyárt és értékesít.


Shoei logó

1958-ban alapította Eiraro Kamata, az első Shoei sisakkal 1960-ban adták ki. A Shoei az összes sisakot (és a sisak minden alkatrészét) Japánban gyártja, annak ellenére, hogy az ottani gyártási költségek már régen meghaladták sok más ország szintjét.

A Shoei alkalmazottai minden egyes sisakot személyes kihívásnak tekintenek. A hibás Shoei sisakok alapvetően ismeretlenek, annyira ismertek a gyártás magas színvonaláról (valamint a biztonságról). A Shoei azt állítja, hogy az első szénszálas sisak mögött áll 1976-ban, de ő volt az első gyártó, aki Kevlart használt sisakjaiban.

Minden Shoei sisakra 5 év garancia vonatkozik, így biztos lehet benne, hogy sisakjaik megfelelnek a feladatnak.


Hosszú utat tettünk meg az öntött bőr sisakoktól a mai modern sisakokig, és minden erőfeszítés a biztonságunkat szolgálja ahoz a hobbihoz amit a legjobban szeretünk: a motorozást.